maandag 24 september 2012

Een schitterend ongeluk


Als een komeet is fotografe Alex Prager (1979) omhooggeschoten. Museum Foam presenteert haar fotoserie Compulsion, een oogverblindende collectie van rampen en ongelukken met een bijna schilderkunstige kwaliteit. Amerikaanse verzamelaars staan ervoor in de rij.



Een Chevrolet verdwijnt in een plas op de snelweg. Een huis staat in lichtenlaaie. Die Plymouth met open portier moet tegen dat rotsblok gereden zijn. Wat is er precies gebeurd? Je weet het niet, je hebt zo je vermoedens. De beelden herinneren je door de verzadigde kleuren en stilistische virtuositeit op stills uit films uit de jaren 50, 60 die je ooit wel gezien moet hebben, maar welke precies? 


Vintage
Gruwelijk wordt Pragers werk niet, daarvoor zijn haar hyperrealistische ensceneringen te artificieel en te verleidelijk. Prager maakt in haar werk gebruik van vintage kleding, pruiken en objecten in primaire kleuren, wat haar beelden iets nostalgisch geeft. Daarom is de foto van de geknakte vrouw die met haar hoofd naar beneden hangt op een elektriciteitsmast eerder aandoenlijk dan vreselijk, en dat geldt ook voor de blondine die zich in de lucht vastklampt aan een losgeslingerde auto. Sterker nog: de retrolook in primaire kleuren en de dramatische setting maken de foto’s hypnotiserend.

Prager liet zich beïnvloeden door het werk van de befaamde nieuwsfotografen Enrique Metinides en Weegee. Ook zij fotografeerden ongelukken en ander rauw onheil met een ingebouwd gevoel voor compositie en esthetiek waardoor de kijker het hoofd niet met afschuw afwendde.


Vrijwel alle foto’s die in Foam hangen zijn in het bezit van privéverzamelaars, daarnaast is Pragers werk aangekocht door  het Moma, Whitney in New York en het Moderna Museet in Stockholm. Ook veilinghuizen zullen zich achter de schermen warm draaien voor de acquisitie van Pragers werken.


Hella de Groot

Geen opmerkingen:

Een reactie posten